شناسه خبر : 89717
پنجشنبه 01 ارديبهشت 1401 , 13:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ژنرال ارتش انگلیس:

ناتو آماده جنگ با روسیه نیست/شرم‌آور است نمی‌توانیم با کروزهای روسیه مقابله کنیم

ژنرال ارتش انگلیس با اذعان به اینکه ناتو آمادگی لازم برای جنگ مستقیم با روسیه را ندارد اعتراف کرد کشورهای عضو این ائتلاف نظامی و از جمله انگلیس قادر به مقابله با موشک‌های کروز روسی نیستند و این «شرم‌آور» است.
جنگ اوکراین در مسیر فرسایشی شدن به پیش می‌رود. 55 روز از شروع این جنگ می‌گذرد و هنوز هیچ چشم‌اندازی برای پایان جنگ دیده نمی‌شود. اروپا و آمریکا تاکنون بیش از 6 بسته بزرگ تحریمی علیه روسیه وضع کرده‌اند. روسیه نیز اعلام کرده اقتصاد این کشور به بحران غلبه کرده و ارزش پول این کشور به دوران قبل از جنگ یعنی بهمن ماه 1400 برگشته است. مقامات روس غربی‌ها را متهم می‌کنند که به دنبال طولانی کردن جنگ هستند و در این میان اوکراین تنها بازیچه‌ای دست آنها محسوب می‌شود. در همین راستا معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت تاکید کرد که غرب از اوکراینی‌ها به عنوان «هیزمی برای جنگ نیابتی علیه روسیه» استفاده می‌کند. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز روز سه‌شنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ایندیا تودی» گفت: «زلنسکی به بازیچه‌ای در دست غرب تبدیل شده است.» او همچنین اقدام کشورهای غربی در مصادره دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را «دزدی محض» توصیف کرد و گفت: «کسی مصادره اموال بانک مرکزی روسیه را پیش‌بینی می‌کرد.»
ضعف ناتو در مقابل روسیه
همزمان گزارش‌ها از ارسال گسترده سلاح و تسلیحات از سوی ناتو به اوکراین حکایت دارد. حتی به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برخی از اعضای ناتو جنگنده نیز در اختیار اوکراین قرار‌داده‌اند. کشورهای عضو ناتو از زمان شروع حمله روسیه به اوکراین با اعطای کمک‌های تسلیحاتی و مالی گسترده از اوکراین حمایت کرده‌اند اما مراقب بوده‌اند از دست زدن به هرگونه اقدامی که آنها را به این جنگ وارد کند اجتناب کنند. به گفته یک ژنرال انگلیسی دلیل این مسئله این است که ناتو برای جنگ با روسیه آماده نیست و این ضعف باعث شرمندگی است.
«ژنرال ریچارد بارونز»، رئیس‌سابق فرماندهی نیروهای مشترک ارتش انگلیس بین سال‌های 2013 تا 2016، در ضمن شرکت در جلسه استماعی نزد کمیته دفاعی پارلمان انگلیس با این سؤال مواجه شد که «در چه مقطعی ناتو هیچ گزینه‌ای جز جنگیدن با روسیه نخواهد داشت؟» که او در جواب گفت: «اگر نیروهای روسیه بتوانند شانس خود را تغییر دهند و بخش‌های بزرگ‌تری از اوکراین را نسبت به اهداف در نظر گرفته شده برای حمله جدیدشان در سمت شرق این کشور تهدید کنند، ناتو در وضعیتی که باید تصمیم بگیرد قرار خواهد گرفت.گرفتن این تصمیم آسانتر خواهد بود اگر که ما اصلاً تدارکاتی از قبل با هدف بررسی اقدام در چنین شرایطی با سرعت لازم دیده باشیم و ما چنین کاری را انجام نداده‌ایم.» 
به گزارش ایسنا وی افزود: «مورد دوم این است که اتفاقی در اوکراین رخ دهد که باعث شود ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه جنگ را در جهت اهداف خود به سایر بخش‌های ناتو گسترش دهد. پس از آن مسئله بسیار ساده‌تر است، زیرا ما در آن صورت با نقض بند 5 پیمان دفاعی متقابل ناتو رو‌به‌رو خواهیم شد... دلیل اصلی ما برای جلوگیری از جنگ بین روسیه و ناتو این است که ناتو برای آن آماده نیست. و ما باید از این بابت شرمنده باشیم.» در ادامه «توبیاس الوود»، رئیس‌کمیته دفاعی، از این ژنرال پرسید که «آیا انگلیس سیستم‌های دفاعی لازم را برای محافظت از خود در صورت حملات روسیه دارد یا خیر؟» که ژنرال بارونز پاسخ داد: «ما مطلقاً آنها را در اختیار نداریم... فکر نمی‌کنم بسیاری از مردم انگلیس به عواقب رسیدن موشک‌های کروز روسیه به لندن می‌رسند فکر کرده باشند...این موشک‌ها وجود دارند و ما به سادگی ابزاری برای مقابله با آنها بجز در مواردی که تعدادشان کم باشد در اختیار نداریم...اگر انگلیس ملزم به دفاع از یک کشور دیگر عضو ناتو در برابر روسیه شود – به عنوان مثال استونی – نیروهایش در عرض حدود یک هفته- توسط نیروی هوایی روسیه نابود خواهد شد.»
 سرنوشت سیل تسلیحات ارسالی به اوکراین
 علی رغم ارسال گسترده تسلیحات غربی به اوکراین برخی گزارش‌ها حاکی است آمریکا مطمئن نیست که این تسلیحات به دست ارتش اوکراین برسد. در همین رابطه منابع آگاه به شبکه «سی‌ان‌ان» گفته‌اند که آمریکا قادر نیست تجهیزاتی که به اوکراین ارسال کرده، بعدا رهگیری کند و یکی از دلایل آن فقدان حضور نیروهای زمینی آمریکا در این کشور جنگ‌زده است. بر اساس این گزارش آمریکا راه‌های‌اندکی برای ردیابی‌عرضه قابل توجه سامانه‌های ضد‌تانک، ضد هوایی و سایر تسلیحاتی که از طریق مرز به اوکراین ارسال کرده است، دارد؛ نقطه کوری که تا حد زیادی به دلیل فقدان نیروی زمینی آمریکا در آن کشور و قابلیت حمل آسان بسیاری از سیستم‌های کوچکتر است که اکنون در سراسر این مرز جابه‌جا می‌شوند. این ریسک آگاهانه‌ای است که دولت بایدن مایل به پذیرش آن است.
یک مقام ارشد دفاعی آمریکا نیز روز سه‌شنبه گفته این «مطمئناً بزرگترین تامین تسلیحاتی اخیر به کشوری است که یک طرف درگیری به شمار می‌رود.» اما، هم مقامات کنونی آمریکا و هم تحلیلگران دفاعی می‌گویند، خطر این است که در درازمدت، برخی از این سلاح‌ها ممکن است در دستان ارتشی‌ها و شبه‌نظامیان دیگری قرار بگیرند که آمریکا قصد مسلح ساختن آنها را نداشته است. 
اس- 400 در مرز اوکراین
از تحولات میدانی جنگ نیز خبر می‌رسد که همزمان با تشدید جنگ در شرق اوکراین روسیه اعلام کرده جدیدترین سامانه موشکی اس-400 خود را در مرز با اوکراین مستقر می‌کند. 
رسانه‌ها روز سه شنبه گزارش کردند که ارتش روسیه قصد دارد جدیدترین سامانه موشکی «اس-۴۰۰» را همراه با سامانه دفاع موشکی «اس-۳۰۰» در منطقه «بلگورود» در مرز با اوکراین مستقر کند. به نوشته وبگاه «دیفنس اکسپرس» به نقل از گزارش روزانه ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در ۱۹ آوریل (سه شنبه ۳۰ فروردین)، هدف اصلی روسیه از استقرار این سامانه‌های موشکی پوشش پست‌های بازرسی و تقویت لایه‌های پدافند هوایی برای یگان‌های جلوتر است. تقویت پدافند هوایی می‌تواند به عوامل متعددی از جمله تلاش برای شکست دادن نیروی هوایی اوکراین در منطقه باشد. «دیفنس اکسپرس» نوشته که، سامانه اس-۴۰۰ ایستگاه راداری بسیار قوی‌تر و موشک‌های ضدهوایی دوربرد جدیدتر نسبت به اس-۳۰۰ دارد... سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ یکی از معدود تسلیحات نظامی روسیه است که هنوز توسط ارتش اوکراین در طول جنگ تصرف یا منهدم نشده است. خبرگزاری «رویترز» نیز چندی قبل نوشت که آمریکا به طور غیررسمی از ترکیه درخواست کرده است که سامانه‌های روسی دفاع موشکی اس-۴۰۰ را به اوکراین ارسال کند تا کیف از آن در نبرد با روسیه استفاده کند. به گفته منابع روسی اس-۴۰۰ قادر به تشخیص ۱۰۰ هدف به‌طور همزمان و درگیر شدن با ۱۲ هدف به‌طور همزمان از محدوده ۴۰۰ کیلومتری است. این هدف‌ها می‌توانند از جمله انواع  جنگنده، موشک‌های کروز و  بالستیک باشند.
اخراج 36 دیپلمات از مسکو
خبر دیگر اینکه وزارت خارجه روسیه شماری از دیپلمات‌های بلژیکی و هلندی را اخراج کرد. به گزارش ایسنا به نقل از آناتولی، وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، ۲۱ دیپلمات بلژیک در این کشور را «عنصر نامطلوب» شناخته و حکم به اخراجشان داده است.. این وزارت‌خانه به دیپلمات‌های بلژیک در روسیه تا سوم ماه مه(13 اردیبهشت) مهلت داد تا این کشور را ترک کنند. براساس این بیانیه،‌ «مارک میکیلسن» سفیر بلژیک در مسکو به وزارت خارجه روسیه احضار و یادداشت مرتبط با اخراج دیپلمات‌های بلژیکی از خاک روسیه به وی ابلاغ شده است. همچنین وزارت خارجه روسیه در اقدامی متقابل با احضار «ژیل آرنوت بسکور پلاگ» سفیر هلند در مسکو به این وزارتخانه، تصمیم مسکو برای اخراج ۱۵ دیپلمات هلندی را طی دو هفته دیگر به وی ابلاغ کرد.از سوی دیگر، این وزارتخانه ژرژ فابر، سفیر لوکزامبورگ در مسکو را نیز به وزارت‌خانه احضار و به اقدام این کشور در اعلام یک دیپلمات روس به‌عنوان عنصر نامطلوب و اخراج آن واکنش نشان داد. «هلند» پیشتر ۱۸ دیپلمات روسی را به جاسوسی متهم و آنها را از خاک خود اخراج کرده بود. لوکزامبورگ هم پیشتر اعلام کرده بود که سفیر روسیه در این کشور را اخراج می‌کند. وزارت خارجه آلمان هم  ۴۰ دیپلمات روس را عنصر نامطلوب خوانده و آنها را اخراج کرده است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi